Od počátku lidské existence se společně v průběhu evoluce lidské
rasy vyvíjel a zdokonaloval
také oděv. Ve vývoji lidstva z počátku plnil
ryze praktické účely, zakrýval nahotu lidského těla, chránil jej před chladem
nebo teplem, chránil kůži, když přišla do kontaktu s jiným materiálem.
Tepelná izolace a ochrana byli první požadavky člověka na oděv.
Tehdy se lidé ještě neoblékali, pouze halili a nebyl to pověstný fíkový
list, ale kus hrubé kůže, který byl prvním kouskem v lidském šatníku. Časem a dalším
vývojem lidské společnosti začal oděv plnit i zcela jinou roli. Vyjadřoval
postavení určitého jedince v celé hierarchii společnosti a byl považován za
základní projev kultury národa. Stal se symbolem postavení jednotlivce ve
společnosti.
Móda se v průběhu
let měnila a to různým tempem jejího vývoje. V některých obdobích přetrvával stejný typ oděvu celé staletí, jindy
se trendy měnili několikrát v průběhu jednoho roku. Sledování trendů a
jejich dodržování nebylo vždy jednoduché, protože oděv byl často drahý a móda,
nebyla záležitostí pro každého. Móda se týkala především panovníků, šlechty či buržoasie. Prostý lid na ni neměl prostředky.
Pravěk
a starověk
Pravěký oděv nelze konkrétně popsat. Pozůstával z kusů kožešin, později
látek, které nevyhovovaly člověku u jakéhokoliv pohybu. Po objevení tkaniny,
asi v mladší době kamenné, se začaly stylizovat první střihy. Lidé začali zpracovávat
materiály do formy látky a ta se jednodušeji přizpůsobovala lidskému tělu. Látky se tkaly nejdřív v rámě, později na jednoduchých krosnách a
materiály byly nejčastěji len, vlna nebo bavlna.
Egypt
Egypt v období 2700 až 1000 př. n. l. byl průkopníkem v mnoha
směrech. Původní obyvatelé Hamiti, africké národnosti, využívali jednoduchý
tkací stav, na kterém vyráběli látky. Používali hlavně bílou bavlnu a dokázali
utkat materiály velmi jemné až průsvitné. Muži nosili bederní roušku, kterou
tvořil pruh látky ovinut kolem boků, upevněn v pase a ženy košilkovitý oděv,
který přiléhal k postavě, měl krátké rukávy a někdy plisování. Jejich
svrchní oděvy byly u žen velké šály přes ramena a vysoce postavení muži nosili
kolem ramen kožešinové štóly. Oděv byl někdy doplněn o korálky, které kolem
hrdla tvořily kulatý límec.
Mezopotámie
Na území Mezopotámie, u řek Eufrat
a Tigris nosili lidé oděv, jehož základ tvořila zavinovací sukně a skládaný
nešitý plášť. Oděv zdejších obyvatel známe zejména ze zachovaných plastik a
reliéfů. Obyvatelé Mezopotámie jako první pěstovali len, který se
v sumerštině nazýval Gad. Používali výšivky a sukně zdobili strukturami
z vlny nebo zlatými pírky. Kromě krále, který nosil sandály, chodili
všichni bosí. Jejich bojovníci nosili vysoké boty, někdy až kozačky. Sumerští
muži nosili vlasy svázané stuhou a bradu, která byla symbolem moci, stříhali do
hranata. Jejich ženy nosili poměrně dlouhé vlasy splétané do uzlů.
Starověké
Řecko
Podobně jako Egypťané začali i lidé ve starověkém Řecku připisovat oděvu
mimo praktických vlastností, také estetickou roli. Řekové definovali ideál krásy. Krása pro ně znamenala dokonalý soulad v harmonickém celku. Jejich oděv se stal
prakticky naplněním těchto zásad, spojil krásu s účelností. Přestože byl oděv vytvořen velmi jednoduše, bez střihu a šití, splňoval vše, co od oděvu očekáváme i my. Materiálem bylo jemné plátno, které dováželi z Egypta nebo Indie.
Základním typem oděvu byl Chitón. Tvořili jej dva pruhy látky, které byly na ramenou a po bocích těla sepnuty za pomocí spon, knoflíků nebo jednoduše sešité. Chitón byl jemný, někdy až průsvitný. Šíře látky, potřebné na tento oděv, se pohybovala kolem čtyř metrů. V pase si jej převazovali jedním nebo více pásky. Muži nosili tento oděv obvykle dlouhý ke kolenům, ale starší generace a vyšší vrstvy jej měli delší. Ženy nosili Chitón výhradně dlouhý a na něj si oblékali ještě vrchní část, oděv s názvem Peplos, který měl v horních partiích dvojitou vrstvu. Jako svrchní oděv nosili muži i různé pláště. Chlamys byl také vojenský plášť, který se upínal na jednom rameni. Himation byl obdélně střižený svrchní vlněný plášť, který splýval až pod kolena, přehozený přes levé rameno nebo zahaloval celé tělo i hlavu. Pláště byli mnohdy z pestře barevných látek. Doma chodili všichni bosí, ale na delší cesty nebo vycházky nosili sandály z kůže s řemínky. Již v této době lidé připisovali barvám symbolický význam. Bílou barvu mohla oblíkat pouze aristokracie, zelenou, šedou nebo hnědou venkované a černá byla barvou smutku.
Základním typem oděvu byl Chitón. Tvořili jej dva pruhy látky, které byly na ramenou a po bocích těla sepnuty za pomocí spon, knoflíků nebo jednoduše sešité. Chitón byl jemný, někdy až průsvitný. Šíře látky, potřebné na tento oděv, se pohybovala kolem čtyř metrů. V pase si jej převazovali jedním nebo více pásky. Muži nosili tento oděv obvykle dlouhý ke kolenům, ale starší generace a vyšší vrstvy jej měli delší. Ženy nosili Chitón výhradně dlouhý a na něj si oblékali ještě vrchní část, oděv s názvem Peplos, který měl v horních partiích dvojitou vrstvu. Jako svrchní oděv nosili muži i různé pláště. Chlamys byl také vojenský plášť, který se upínal na jednom rameni. Himation byl obdélně střižený svrchní vlněný plášť, který splýval až pod kolena, přehozený přes levé rameno nebo zahaloval celé tělo i hlavu. Pláště byli mnohdy z pestře barevných látek. Doma chodili všichni bosí, ale na delší cesty nebo vycházky nosili sandály z kůže s řemínky. Již v této době lidé připisovali barvám symbolický význam. Bílou barvu mohla oblíkat pouze aristokracie, zelenou, šedou nebo hnědou venkované a černá byla barvou smutku.
Starověký
Řím
Obyvatelé velké Římské říše se inspirovali nejen celou antickou kulturou,
ale i řeckým
oděvem. Základem římského oděvu byla tunika, ze dvou pruhů látky, sešitá na
ramenou a bocích s otvory na ruce a hlavu. Později k ní začali
přišívat také rukáv sahající k loktům. Nosila se přepásaná a mírně
podkasaná v pase. Muži nosili délku ke kolenům, starší generace, ženy a
vyšší společenské vrstvy dlouhou až na zem nebo ke kotníkům. Senátoři se svým oděvem
lišili od civilního obyvatelstva. Jejich tunika měla na prsou a zádech široký
purpurový pás. Svrchní vrstva oděvu byla Tóga. Byla zároveň také znakem
svobodných Římanů. Stříhali ji do tvaru elipsy a řasili ji na levém rameni.
Vyžadovala klidný pohyb, protože její rozměry byli asi 3,5 na 5,5 metru. Senátoři
nosili Tógu zdobenou purpurovým lemem a císař měl Tógu purpurovou celou,
zdobenou zlatými nitěmi. Svobodní Římané se odlišovali od cizinců a otrokyň,
jak to jen šlo. Například oděv otrokyň, cizinek a svobodných Římanek se lišil
počtem oblékaných vrstev roucha. Základní vrstva ženské tuniky sahala až ke
kotníkům. Aristokratické ženy si na ni oblékaly Stolu, druh široké sukně
z jemného plátna, která se sepínala na prsou a rameni, a na vrch nosily
plášť Palla, který mohli nosit pouze svobodní Římanky.
Byzantská
říše
Počátky východořímské říše souvisí s přestěhováním římského císaře
Konstantina Velikého a jeho dvora na východ. Oděv Byzantské říše, která se
datuje od roku 330 n. l. a přetrvává dalších tisíc let, zásadně ovlivnil vývoj
odívání v zemích východní Evropy a Ruské říše. Jeho základ pocházel
z římského oděvu, ale byl zásadně ovlivněn orientem. Byl více zřasený,
bohatší, zdobnější a barevnější. Bílá barva byla barvou smuteční a purpurovou
vyhradili pro královský pár. Základem byzantského oděvu zůstala tunika
s dlouhými rukávy a krátký plášť. Materiálem byla většinou vlna, ale vyšší
vrstvy nosili také barevné hedvábí bohatě zdobené ornamenty například
s křesťanskými symboly. Plášť byl i nadále symbolem nadřazenosti a byl
zhotoven z tuhého brokátu. Ženy nosily široké tuniky košilového střihu,
kdy spodní tunika sahala k zemi a měla úzké dlouhé rukávy. Vrchní tunika
byla o něco kratší a měla rukávy široké. Základem oděvu byzantské říše bylo
potlačení všech známek ženskosti, nahoty a úplné zahalení postavy. Křesťanská morálka zahalila v několika vrstvách oděvu celé tělo od hlavy k patě. Také plášť halil celou postavu, u dvora byl často protkáván zlatem a stříbrem. Slované
zhotovovali oděv ze lnu, konopí a vlny.
Slované
Slovanské ženy tkaly velmi jemné plátno, které se stalo ceněným zbožím a dokonce i platidlem. Základem
slovanského oděvu byl rubáš. Rubáš byla plátěná košile, která byla variací
římské tuniky. Mužský rubáš sahal ke kolenům a ženský ke kotníkům. V pase
jej převazovali pásky nebo pruhem látky. Muži nosili kabáty s dlouhými
rukávy a knoflíky, podobné dnešním, které někdy podšívali kožešinou. Spodní
část těla halili do nohavic a měli i obuv. Nejjednodušší obuví byli krpce
zhotovené z jednoho kusu kůže, které drželi na nohou za pomoci řemínků.
Dodnes se zachovali jako součást některých krojů, hlavně v regionu Liptov
na Slovensku.
Středověk
Období středověku trvalo kolem tisíc let a přesto se toho v chování
ani vkusu lidí mnoho nezměnilo. Bylo to období, kdy všechno řídila katolická
církev a lidé se řídili jejím kázáním. Vystřídalo se jen několik uměleckých
slohů a u oděvu tomu nebylo jinak. Jeho změna probíhala velmi pomalu. Celému
období panovala přísná náboženská morálka.
Románský
oděv
O několik století později, v období stěhování národů, nevznikl
jednotný umělecký sloh a ani románský oděv nebyl jednotný. Muži si osvojili
nohavice a k nim nosili pořád tuniky. V době raného
středověku byly předchůdci kalhot – nohavice – považovány za „barbarské“. Lidový oděv byl pořád jednoduchý a praktický, ale vládnoucí vrstva si
v tomto období již vážněji zakládala na módě. Pánská tunika měla různé
délky a v pase se podvazovala. Byla hodně zdobená. Střih oděvu byl pořád
jednoduchý a moc se neodlišoval, zato materiály byly pestrobarevné, zdobené
výšivkami a lemy. Nosili se široké až skoro lodičkové výstřihy. Ženy nosily
spodní košilový oděv, sahající k zemi, a vrchní, velmi podobný, akorát
více zdobený, kratší, se širokými rukávy. Vdané ženy si vlasy kryly šátkem nebo
závojem, svobodné si je zdobily čelenkami.
Gotický
oděv
Společnost, které vládli feudálové a církev, byla výrazně diferenciovaná,
což se projevilo také v odívání. Lidé mezi 12. a 14. stoletím se museli
oblékat cudně, tak aby nepobuřovali své okolí. Když se tak stalo, museli
zaplatit peněžní pokutu, nebo byli vypovězeni ze své obce. To jak se měli lidé
té doby oblékat, bylo oficiálně předepsané. Byl určen styl, metráž látky i
barvy. Módu určovala vysoká šlechta a ostatní se pouze přizpůsobovali. Rytířská
doba uctívala krásu propojenou s mravností. Gotika přejala románský
zdvojený oděv, ale více rozlišila ženskou a mužskou siluetu. Gotický oděv se lišil od volného košilového typu tím, že byl
tvarovaný na tělo. Složitý střih oděvu vyžadoval
specializovaného řemeslníka – „kráječe“ – krejčího. Ženy začaly nosit
obepnuté šaty, s rozšířenou sukní a úzkými rukávy. Muži začali nosit krátké kabátce a úzké kalhoty, které končili buď na
kotníku, nebo pokrývali i chodidlo a byli opatřeny podešví. Často se využívaly
závoje, které se upevňovaly na špičku klobouku. V tomhle období je pro
módu podstatné zakládání cechů, ve kterých si šlechta nechávala zhotovovat oděv
u krejčovských mistrů. Tato výroba oděvů umožnila větší rozlišování oděvů pro
nošení doma nebo na ven, pro běžné nebo významné společenské příležitosti a
také oděv svobodných nebo vdaných žen.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Váš názor potěší.